Sunday, July 17, 2011

Wali 9 Maulana Malik Ibrahim

Wali 9 Maulana Malik Ibrahim

Di Makam Maulana Aku disambut dengan kesepian
Kerana para mukim bersolat Jumaat
Makam wali begitu sepi
Hingga menyeret aku ke dunia dimensi.

Berilusi dan tergambar padaku
Makam wali ini dikawal oleh para santri
Sastrianya panglima serikandi
Yang tangkas dalam kelembutan
Yang tegas dalam syariat Islam.

Di sini aku beriktizam melupakan
Ingatan kepada kelakuan pemimpin Melayu UMNO
Yang memualkan.
Aku bermuzafir ke sini
Kerana mahu melupakan kezaliman mereka
Juga kebebalan sengaja menyemarakkan fitnah
Yang sangat dibenci.

Apalah lagi yang hendak diharapkan kepada mereka
Kerana mereka sanggup makan mayat saudara sendiri
Demi kebuasan kuasa dan harta
Dan nafsu yang bertopeng Melayu dan agama.

Aku bermuzafir ke makam ini
Untuk mengenang perjuangan ulama silam
Yang telah pergi menghadap Tuhan
Mereka gigih menyebarkan dakwah Islam
Bukan menabur fitnah seperti Melayu Umno
Untuk diri dan kekuasaan.

Makam Wali di Gresik ini
Menayangkan filem nostalgia
Seperti cerita UMNO berpura-pura dengan Islam
Tapi sebenarnya mereka membencinya
Lalu hati mereka dipenuhi Tuhan dengan hasad-dengki
Yang menjauhkan diri dari kesucian
Yang berdendam sesama sendiri
Demi kerakusan hati dan nafsu-nafsi.

Di sudut makam
Aku terfikir entah apa akan jadi jika di tanahairku
Peminta sedekah dan fakir miskin hanya berdiam
Tidak meminta-minta seperti di sini
Walau hanya mungkin untuk sesaat itu.
Terasa olehku adalah suatu keanihan
dan juga keajaiban.

Aku yakin
UMNO juga akan tidak dipedulikan
Mungkin mereka bagai pengemis yang sombong
Apabila tersungkur akibat kebodohan
Dan penipuan memperbodohkan Melayu.

Itulah balasan Tuhan
Yang memang wajar jika mereka
Terus menyombong diri
dan buta kepada ketulusan.

Oleh Tun Sheikh
1.00 tengahari WI 3.6.2011
Gresik Jawa Timur.

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Puisi Sastera
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere