Sunday, July 17, 2011

Wali 9 Ampel Dente

Wali 9 Ampel Dente

Aku ke Surabaya
Membawa sekeping hati yang sayu memikirkan
Kesombongan pemimpin Melayu
Yang mengaku pejuang bangsa dan Agama
Tetapi mencari nama politik pembohongan.

Aku ke Ampel Dente
Menziarahi makam wali yang telah berjasa
Aku pergi dengan sekeping hati yang lara
Bersama keluarga untuk melihat penghormatan yang diberi
Kepada para wali pejuang agama walau telah beratus tahun berlalu.

Dan aku tahu
Peminpin Melayu sekular akan pergi jua
Dengan penghormatan dari pembohongan yang dipaksakan.
UMNO akan terkubur jika Islam terus dipermain
Mereka menonjolkan penipuan demi penipuan.

Di makam wali itu
Aku melihat pelbagai ragam pengharapan
Yang nyata bagiku ialah penghormatan yang diberikan
kepada makam wali yang berjasa
Dan itu adalah takdir Tuhan
Yang mencurahkan rahmatNya untuk pengajaran.

Dan aku melihat jauh dengan perbandingan
Pemimpin Melayu UMNO sudah hilang hormat kepada ahli agama
Mengenang jasa dan mengingat budi insan yang telah pergi
Adalah jauh sekali bagai mentari dan bulan.

Di makam wali itu di Ampel Dente
Pelbagai wajah dengan pelbagai cerita sendiri
Kepada Tuhan aku berserah
Dan andai kata hendak dicari persamaan penghormatan
Kepada pemimpin UMNO dengan ketulusan beragama
Maka adalah jauh panggang dari api.
Itulah tanda-tanda kehancuran.

Oleh Tun Sheikh
8.30 am WI 3.6.2011
Masjid Sunan Ampel, Surabaya.

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Puisi Sastera
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere