Monday, December 6, 2010

PANTAI BAGAN LALANG SEPANG

BAGAN LALANG

Pertama kali kita bersua
30 tahun dahulu
kau menyambutku
bagai anak dara pingitan yang suci.

Udaramu nyaman dan pantaimu bersih
airmu kelihatan jernih dan menawan
bagai senyuman sidara manis menggoda.

Ketika itu.....
kau masih diselubungi kesepian
hanya orang kampung dan para nelayan
menikmati keindahan dan kecantikan dirimu.

Bagan lalang...
ketika itu kau menjadi tarikan
tempat menerima latihan sambil bersantai
pengunjung dan pecintamu masih terhad.

20 tahun dahulu...
aku datang lagi melepas rinduku
tapi sungguh bersedih dengan nasibmu
yang menjadi tawanan najis babi
semua wajahmu kehitaman dan....
bau susukmu sungguh meloyakan.
Aku hanya mengirim surat kasihku
kepada kerajaan agar percintaanku padamu
jangan terputus kecewa.....
Hasil tangan penternak babi yang durjana.

10 tahun dahulu....
aku datang bersama keluargaku
mengenang nostalgia percintaan kita
kau telah mula dirawat pulih
dan anak-anakku sungguh mesra dengan kecantikanmu.
Tapi.....
Bagiku...percintaan kita akan terpisah jua
dengan lambaian jari-jari halusmu
kerana kau terikat dengan pengusaha jutawan arab
yang pada suatu hari nanti
tidak akan membenarkan kami menikmati kecantikanmu.

Bagan Lalang....
Mimpi dan rinduku dulu hampir jadi kenyataan
kerana kini pengunjungmu berbondong-bondong datang
tapi...
bukan seperti aku dan keluarga yang kurang wang
kerana belanja untuk menikmati kecantikanmu
sungguh mahal dan hanya untuk jutawan

Bagan Lalang...
Hari itu aku datang melepas rinduku
Mengintai kecantikanmu....
Jalan di pantaimu banyak berubah penuh sekatan
Aku sedih dan risau
jika pada tahun hadapan
aku tidak dibenarkan masuk
kecuali dengan wang ribu-ribu....

Bagan Lalang....
Maka terkedulah hatiku dalam ketuaan usia
terasa cintamu hanya untuk orang kaya dan muda
Padahal..
kau adalah warisan nenek moyangku
kini terjual kerana kerakusan pemimpin Melayu.

Oleh Tun Sheikh
Pantai Bagan Lalang Sepang
5.12.2010

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Puisi Sastera
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere