Sunday, December 29, 2013

Mengintai Pulau Pinang

Mengintai Pulau Pinang

Pulau Mutiara Timur
Adalah namamu di zaman dulu
Zaman ketika kau bermegah dengan pentadbir kolonial
Yang memperbodoh Melayu dalam senyuman.

Sehingga anak bumi lupa tamadun dan kebudayaan ayahbonda
Warisan datuk nenek moyang dan onyang ganyut
Bahawa tamadun Melayu di Kedah itu bukanlah purba
Tetapi tinggi mengalahkan tamadun barat dan dunia.

Dan aku pula
Tidak pernah tidak menjengokmu setiap tahun
Selalunya dua kali atau setidaknya sekali
dan pada hari itu
aku terkelu kerana tidak dapat tidur dalam hotel murahmu
Sudah tiada yang berani meletak harga bawah RM100
Dan hotel murahmu yang berharga RM100-230 penuh semua
Sehingga anak-anakku menyaran tidur dalam van saja
Kerana sudah jam 2.00 pagi sejak jam 10.00 mlm
Tidak bertemu hotel tune mahupun backpacker.

Namun tercuit di hatiku sedikit kegembiraan
Kerana aku disambut dengan kebersihan
di setiap sudut jalan raya mu yang jauh baik daripada zaman GerakanBN
Yang pernah ku sangka dulu tempat pembuangan sampah
dan bau-bau yang meloyakan.
Sehingga aku bersalah sangka dengan budaya hidup tikusmu.

Kini aku gembira kerana DAP tunjuk banyak kesefahaman
Terhadap Islam yang menerajui nilai universal
Kerana pemimpinnya sama-sama belajar toleransi agama di penjara BN
Ketika membela sigadis sunti Melayu yang diperkosa si Tambi Melaka.
Lalu coba-coba menggunakan panduan Quran yang relevan. 
Tetapi dihalang AMNOBN......

Ketika aku mengintaimu hari itu
Aku gembira dengan nasib Melayu
Tapi sedih ...kerana masih kedengaran lagi
Melayu AMNO mamakmu masih meletak ramuan biji ganja
Dalam nasi kandarmu yang aku gila-gilakan.

Oleh Tun Sheikh
P.Pinang 7.12.2013

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Puisi Sastera
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere